Friday, 5 December 2014

Light Leak: Patutkah Saya Risau?

Untuk hari ini, mari kita bercerita tentang light leak.




Light leak adalah kebocoran cahaya pada lens mount. biasanya orang test light leak dengan ambil gambar 30 saat pada ISO paling tinggi, contohnya ISO 25600. Banyak kamera akan ada light leak dari lens mount dan dari viewfinder.


light leak pada Sony A7 oleh Imaging Resource.
Selepas Imaging-Resource buat testing, kamera Canon 5D Mark III dan Nikon D800 bukan sahaja ada masalah sama, tapi lagi worse.

Isu light leak ni jadi macam satu isu besar, orang jadikan point kononnya nak menangkan brand kamera dia guna dan kata brand lain ada light leak.

Tetapi kita bercakap tentang exposure 30 saat pada ISO 25600 dengan cahaya terang contohnya matahari, suluh ke arah lens mount. Siapa yang akan terasa effect light leak ini?

Waktu low light yang biasanya gelap, memang tak ada cahaya terang menyuluh ke lens mount. tapi untuk orang yang ambil long exposure waktu siang? exposure 30 saat pada ISO 25,600 sama dengan 128 minute exposure pada ISO 100. - biasanya shoot 10-20 minit, bukan 128 minit.

Secara konklusinya dalam fotografi yang praktikal agak susah nak rasa kesan light leak. Mungkin ada yang terkesan, tapi 99.99 % populasi manusia tak akan perasan pun light leak ni rasanya. 

"Ala, risau la kalau kamera saya ada light leak ni."

kalau risau sangat jugak light leak ada tiga kriteria kamera yang susah nak suffer light leak;

1) kamera yang tak ada optical viewfinder - mirrorless mungkin?
2) kamera yang lens fixed, tak boleh tukar supaya tak ada leak dari mount.
3) kamera yang tak ada lens element terus! - takkan ada light masuk ke dalam sensor ;-)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...